Weer naar school

De Platina Weken

Komende week gaan ze weer naar school! Mijn twee jongens van 6 en 8 mogen op dinsdag weer naar juf en meester. Natuurlijk is het fijn om straks weer wat tijd terug te krijgen en iets meer focus in mijn werk te hebben dan de afgelopen twee maanden, maar man! Wat zal ik het missen!

Waar het de eerste weken nog wat onwennig was en ik zocht naar structuur en planningen maakte, werden deze gaandeweg losser. Want ja, die planning was leuk, maar zonder mijn actieve begeleiding gebeurde er niet veel. Of er gebeurde juist heel veel, tijdens die online-meetings van mij: LEGO werd gebouwd en hele avonturen werden uitgespeeld.

Ik moest leren loslaten en vertrouwen hebben. Ik voelde me erg verantwoordelijk het allemaal goed te doen: school, werk, training. Om een training van een ochtend goed door te komen had ik films klaar staan voor de jongens, om ze maar bezig te houden. Dat bleek al snel niet nodig, ze vermaakten zichzelf wel. En natuurlijk hadden ze zo nu en dan een vraag, of wilden ze een knuffel of was er een ruzietje, maar ik werd ook relaxter en was er dus ok mee om even een meeting uit te stappen of met een verdrietig kind op schoot te zitten. Totdat ze ook de koptelefoon op wilden om mee te praten…

Het zal echt niet voor iedereen een fijne tijd zijn geweest, dat besef ik me goed. Ik vond het vooral een bijzondere tijd, veel samen, het tempo naar beneden, verdiepend spelen met één ding in plaats van alles tegelijk en veel minder roep om beeldschermen! Dat laatste vond ik echt opvallend. Ik heb amper gehoord dat ze zich verveelden en daarom om schermen gingen zeuren. En als we dan toch eens een film opzetten, gingen we er ook plat voor.

Dinsdag moeten we weer vroeg, dat zal wennen zijn. De jongens zitten nog steeds in wintertijd, dus dat wordt vooral voor de oudste even slikken, die steeds heerlijk tot zeker 9.00 uur in zijn bed blijft liggen. Het was een periode van veel slapen en veel spelen. En nieuwe dingen ontdekken: schaken, toneelspelen. Dat geldt ook voor mij trouwens, veel slapen, spelen en ontdekken. Spelen met nieuwe werkvormen, spelen met de kinderen, ontdekken wat er écht toe doet, wat de essentie is.

Wat ik mis zijn de momenten om écht even diep in de materie te duiken, mijn hersens te laten kraken en diep denkwerk te doen. Met steeds afleiding van mijn huisgenoten, valt me dat niet mee. Lichtere klussen gaan wel, maar als de kop er echt even bij moet, het valt me tegen om die momenten te organiseren. Daarvoor kijk ik toch wel uit naar die paar dagen dat de jongens weer op school zijn.

Ik ben erg benieuwd wat er op school gaat gebeuren, waar de focus op zal liggen. Wat hebben we ontdekt over de essentie van leren? Over echt contact, over ervaringen, over zelf bepalen? De komende weken gaan de geschiedenis in als de Platina Weken*, waarin kinderen opnieuw hun plekje in de groep gaan vinden en laten zien wat ze de afgelopen maanden allemaal hebben ontdekt. En hoe zien jouw Platina Weken eruit?

* Platina Weken: in het basisonderwijs wordt wel gebruik gemaakt van de termen Gouden en Zilveren weken. Centraal in deze weken staat onder andere groepsvorming, relatie en sfeer. De Gouden Weken zijn na de zomervakantie, de Zilveren Weken na de kerstvakantie. 

Andere post-its

He bah! Weer zo'n cookie pop-up om te laten weten dat deze site cookies gebruikt.